MB EQV

Enjoy Electric

Mercedes EQV Review: de eerste luxe elektrische MPV en bedrijfsauto van Mercedes. De toekomst van de personenvervoer wordt bepaald door elektrische aandrijving.

Mercedes EQV: een volledig elektrische MPV en bedrijfswagen die toonaangevend is in zijn segment.

De wereld verandert. Diesel is uit, elektrisch is in. Daarom introduceert Mercedes-Benz zijn luxe elektrische personenbus, de EQV. Wat kunnen we verwachten van zo'n elektrische V-Klasse? En onderscheidt de EQV zich niet alleen in luxe, maar ook daadwerkelijk in techniek van de eVito Tourer? 

MB EQV Electric Van

De volledige elektrische versie van de V-klasse wordt een echte hit, zondermeer. Steeds meer taxi's worden elektrisch. Op dit moment is er nog geen serieus alternatief voor de EQV. De dieseltaxi's van Mercedes zijn in middels aan vervanging toe. Hoe mooi zou het zijn als de berijders van nu gewoon kunnen overschakelen naar een volledig elektrische versie van de V-klasse. Juist om deze reden heeft Mercedes de EQV uitgebracht.

De komst van een volledig elektrische V-klasse stond al lang op de planning. Mercedes-Benz bracht de Concept EQV eerder in 2020 naar de beurs in Genève. Vandaag is het tijd voor de productieklare versie van de elektrische V-klasse, genaamd de EQV. De elektromotor van 204 pk haalt zijn energie uit een accupakket van 100 kWh, waarvan 90 kWh kan worden gebruikt. Het rijbereik van de MPV komt hiermee al op 405 kilometer. Heeft u wat extra pit of bereik nodig onderweg? De Mercedes-Benz kan met een snellader tot 110 kW worden opgeladen. Binnen een uur ziet de Benz zijn batterijpercentage stijgen van 10% naar 80%. De 5,14 meter lange EV bereikt een maximumsnelheid van 160 km/u.


Mercedes-Benz voegt nu een volledig elektrisch model toe aan zijn aanbod voor luxe personenvervoer: de EQV. Het merk spreekt zelf van een MPV, want de volledig elektrische MPV en bedrijfsauto is puur bedoeld voor personenvervoer. Zijn elektrische bereik? 405 kilometer!

"405 kilometer bereik!" Het is de eerste maatstaf waar Mercedes mee schermt. Weliswaar kom je alleen zo ver volgens de oude NEDC-typegoedkeuringscyclus, maar als je op tijd een snellaadstation vindt, kun je de 90 kWh-accu met 110 kW opladen. 

Mercedes EQV

AC opladen bij een 'normaal' laadstation of met een Mercedes Wallbox thuis gaat ook sneller dan bij de eVito. En ook nog eens sneller dan met de vorig jaar door Mercedes geïntroduceerde EQC. In tegenstelling tot die voertuigen kan de EQV driefasig opladen. Bij 16A per fase en 230V betekent dit 3 x 16 x 230 = 11.040 Watt. Met andere woorden, AC-laden met 11 kW.

Dus qua ingebouwde lader en batterij is de EQV heel anders dan de vorig jaar geïntroduceerde eVito of EQC. Die elektrische MPV moet het doen met drie accu's uit de S-Klasse Hybrid onder de laadvloer. Samen zijn ze goed voor 41,4 kWh en een veel kleinere actieradius.

"In tegenstelling tot de EQC en de eVito, kan de EQV dus wel driefasig opladen"


Een nieuw EQ-model, een nieuwe batterijleverancier

Logischerwijs wordt de EQV op een heel andere manier gebruikt dan een traditionele hybrid eVito bedrijfswagen. Mercedes ziet grofweg twee klantgroepen voor zijn elektrisch aangedreven premium MPV: bedrijven, die de EQV gebruiken als een luxe personenshuttle, en privé, die familie en sportteam op een prettige en veilige manier naar nabije en verre bestemmingen kan brengen.

Nog een verschil met de eVito: de hoogspanningsaccu zit nu in een grote behuizing en komt niet meer uit Mercedes 'eigen accufabriek Accumotive. Waar dan wel vandaan? Mercedes houdt dat nog even geheim en zeggen tot op heden: 'Van een leverancier.' Het is duidelijk dat de leverancier de batterijtechnologie verder heeft ontwikkeld, doordat er nu veel meer batterijcapaciteit onder de vloer past. Zo'n grote batterij weegt natuurlijk ook best wel wat.

Het bruto ledig gewicht (GVW) van de EQV is 3.500 kg. Dat is 300 kg meer dan het toegestane maximale gewicht van een V-Klasse met dieselmotor. Mercedes geeft geen exact getallen over de massa van de EQV, maar het gewichtsverschil is waarschijnlijk groter dan die 300 kg. Een aangeklede EQV (met bijvoorbeeld een glazen schuifdak) weegt ongeveer 2.900 kg.

MB EQV Charging MB Wallbox

Opvallend is dat de laadaansluiting (voor 11 kW driefasige wisselstroom en voor 110 kW gelijkstroom) linksvoor op de bumper zit. “Handig”, zegt Mercedes, “want de parkeerplaatsen voor snelladers in Duitsland (zoals bij Tank & Rast bijv.) liggen vaak schuin op de weg. En hoe sterker de laadstroom, hoe zwaarder de kabel. Er zijn nu zelfs oliegekoelde kabels. De laadaansluiting moet dus dicht bij het snellaadstation zijn.


Deze MPV is verkrijgbaar met verschillende interieur- en stoelindelingen. Zo kunnen er zes passagiers vervoerd worden op losse stoelen, maar zijn er ook banken aanwezig, zodat de auto 7 tot 8 personen kan vervoeren. De kofferbak biedt plaats aan 1.030 liter bagage. Verder beschikt de EQV natuurlijk over de nieuwste versies van het uitgebreide MBUX multimediasysteem, al is het scherm niet zo breed als bijvoorbeeld in de huidige A- en B-klasse. Aan de buitenkant onderscheidt de EQV zich van een reguliere V-klasse door een aangepast front met onder meer een gesloten grille en nieuwe voorbumper. De plug steekt in een opening in die nieuwe voorbumper.

MB EQV Interior seating options

Deze bus staat voor de deur voor een prijskaartje van € 71.388,10. De prijs is erg competitief. Normaal gesproken zie je dat het volledig elektrische model een stuk duurder is. Dit is niet het geval bij de Mercedes EQV. De standaard vanafprijs van de goedkoopste V-klasse is € 72.645, -. Het lijkt er dus op dat de elektrische variant de goedkoopste V-klasse wordt.

De EQV rolt van de band tussen de reguliere Vito- en V-klassen. Diep verborgen onder de motorkap vind je de 150 kW e-motor en de eentraps overbrenging. De delen die voor warmte en verkoeling zorgen, nemen een veel prominentere plaats in.


Extra focus op koelen en verwarmen

De opstelling van de motor verschilt niet van die in de eVito. En eigenlijk niet anders dan die van de diesel in de reguliere V-Klasse. Onder de motorkap vinden we een veel krachtigere asynchrone AC-motor. Hij levert 150 kW, die van de eVito 84 kW. Deze motor drijft de voorwielen aan via een eentrapstransmissie. Zo'n krachtige e-motor neemt overigens niet veel ruimte onder de motorkap in beslag. De ruimte daar wordt ingenomen door de vermogenselektronica, de boordlader en vooral onderdelen van de warmtepomp en koelinstallatie.

Hoe werkt de EQV-warmtepomp?

Een warmtepomp, is eigenlijk een soort omgekeerde airconditioning. Maar dan warme lucht. Deze warmtepomp voegt warmte van buitenaf toe aan de warmte van de vloeistofgekoelde accu, zodat jij ook in de winter comfortabel in de auto zit zonder al te veel van de accu nodig te hebben. Met behulp van de warmtepomp zorgt deze koelinstallatie ervoor dat de accu, de e-motor en de boordlader niet te warm worden en dat de accu bij een koude start snel op temperatuur is.

Regeneratieve remkracht

U zit op de bestuurdersstoel zoals in een gewone V-Klasse. Met de peddels achter het stuur kunt u de mate van regeneratie van remenergie regelen. In de laagste stand rolt de auto vrijwel zonder weerstand uit, in de hoogste stand vertraagt ​​hij fors als 'gas' wordt losgelaten. Dit maakt het zogenaamde "rijden met één pedaal" mogelijk. Het alternatief is om van de peddels af te blijven en alles aan de "ECO Assistant" over te laten. Dit systeem gebruikt de navigatiegegevens, de verkeersbordherkenning en de informatie van de intelligente veiligheidshulpmiddelen om de mate van remregeneratie automatisch te optimaliseren.


"Hi Mercedes!"

Ook de verdere ontwikkeling van MBUX (Mercedes Benz User eXperience-systeem) moet worden vermeld. Je bedient het infotainmentsysteem in de EQV niet meer alleen via het 10 inch display, je kunt ook spraakbediening gebruiken. Met "Hi Mercedes" of "Hallo Mercedes" bel je de virtuele assistent. Deze kan u helpen met uw bestemming invoeren, uw muziek selecteren, comfortfuncties instellen en nog veel meer. Bovendien zorgt Mercedes ervoor dat het jouw stem steeds beter leert herkennen en zelfs dialect aankan. Je bedient MBUX via het 10 inch scherm of je belt de virtuele assistent met: "Hi Mercedes".

MB EQV MBUX infotainment

Ook handig: via de Mercedes.me app kun je via MBUX vanuit je woonkamer je bestemming selecteren, een vertrektijd invoeren en het interieur op temperatuur brengen. Kortom, als het om comfort gaat, zullen niet veel EQV-rijders terug verlangen naar de tijd van de traditioneel aangedreven V-Klasse.

Flexibiliteit in productie

Tot slot terug naar de indeling van de motorruimte, met vooral ruimte voor onderdelen die voor koeling of verwarming zorgen. Mercedes bouwt de eVito en EQV op dezelfde lijn als de diesel Vitos in haar fabriek in Vitoria, Spanje.

Het voordeel van de Mercedes-strategie is flexibiliteit. Als de vraag naar elektrische aangedreven auto's en bestelwagens snel toeneemt of afneemt (overheidsbeleid is niet altijd voorspelbaar), kan de productieketen snel hier op reageren. Mercedes voorspelt dus nog niet het aantal EQV's dat we vanaf voorjaar 2020 op de wegen mogen verwachten.


De toekomst van personenvervoer wordt bepaald door de elektrische aandrijving.

Wat logisch is, wordt vanzelf ook normaal. En elektrisch rijden is in elk opzicht een logische keuze. Een elektrische auto is sneller, comfortabeler en als bonus ook nog eens goedkoper per kilometer dan een auto met verbrandingsmotor.

Voor een gewone personenauto zijn dit al belangrijke voordelen, maar voor een bedrijfsauto telt de lage kilometerprijs nog meer. Met name een auto van de zaak wordt puur rationeel gekozen en een elektrische bedrijfsauto is dan ook een logische keuze voor het bedrijfsleven. En omdat een auto van de zaak over het algemeen intensief wordt gebruikt, betekent de EQV ook winst voor het milieu. Kortom, het is logisch dat het tweede model van EQ de EQV is.

MB EQV numbers